1930.22.8.Jihlava-Bedřichov

14.05.2012 20:43

22.8.1930 Bedřichov u Jihlavy

 

Tato nehoda je velmi dobře popsaná a zdokumentovaná v knize Ing.Kellera ,,Nehody dopravních letadel v československu I.díl“.Jedná se asi o nejtragičtější prvorepublikovou leteckou nehodu,která se stala na území československa od počátků letecké činnosti.

Jednalo se o letoun Ford 5 AT-C výr.číslo: 5-AT-50NC8412 imatrikulace OK-FOR ,provozovatel Československé Aerolinie (ČSA) posádka: pilot:Josef Sedlář + mechanik:Josef Trafina +11cestujících, na pravidelné lince Praha(Kbely)odlet 15.05 -Brno-Bratislava.Stroj se  okolo 16.hodiny dostal do silných bouřek,které zrovna probíhaly nad vysočinou, odklonil se z pravidelné trasy,což vedlo k této tragické události.  

Z rozboru barografu letadla bylo konstatována letová hladina ve výšce 700m,až po dobu jenž odpovídá příletu nad obec Habry,kde letadlo začalo stoupat,poté  následoval pozvolný sestup až do okamžiku katastrofy.Bylo konstatováno,že pilot se ponejprv snažil bouřkové mraky přelétnout,když zjistil, že mraková vrstva je příliš vysoká,pokusil se bouřkovou oblačnost podlétnout.Při průletu nad Jihlavou již zjistil,že není možné nadále pokračovat,po otočce o 180° se pokusil letět zpět směr Praha nebo nouzově přistát.Bohužel se zrovna nacházel nad částí města Jihlavy-Bedřichovem v těsné blízkosti komínu cihelny. Prudkým manévrem doleva ve výšce 15-20m,ztratilo letadlo rychlost a vztlak a zřítilo se na domek v areálu cihelny.Dopadem na zem explodovaly nádrže s palivem a dokonaly dílo zkázy.

Na pomoc přispěchalo několik místní občanů:obuvník Čermák,dělníci J.Slavík, Zadražil a Strýček, také z blízké četnické stanice strážmistr Besucha s velitelem A.Paulišem,celá řada zaměstnanců ČSD a místní cihelny.Podařilo se jim z hořícího letadla vynést všechny osoby,přičemž některé jevily ještě známky života.

Na místo nehody se též dostavil okr.policejní inspektor Purcner, prokurátor Neumann, státní zástupce Dr.Znojemský a vyšetřující soudní rada Borovský,později ještě přijeli z Prahy vrchní komisař MVP Dr.Štícha,ředitelé letišť Praha Ing.Trnka a Brno Ing.Polák s vyšetřovací komisí.Druhý den po neštěstí se dostavil i ministr MVP Ing. Dostálek s novináři.Na místo tragédie dokonce později přijel zástupce Fordových závodů Mr.Higgs,který přiletěl z Londýna do Vídně a odtud autem do Bedřichova.

trosky havarovaného ledadla OK-FOR Jihlava-Bedřichov

 

Posádka + cestující:

 

Marie Rybníčková (34let)  -manželka stavitele Brno

Lowenstein –redaktor z Gdaňska

Josef Sedlář (32let) - pilot ČSA Praha

Josef Trafina (26let) - mechanik ČSA Praha

Ing.Mirko Káš(21let) –syn továrníka z Brna

Ing.Vojtěch Jokl(31let) –Brno,majitel autoškoly

Ant. Müller(61let)-stavitel Brno

Vlad. Müller(35let)-syn stavitele Brno

Rudolf Vonka(29let) -student  Kroměříž

Boh.Jarolímek(30let) -syn továrníka kancelářských potřeb Praha

Ing.Bernard Eimann- Drážďany

Judr.Ant.Hamrle(29let) -Praha

Prof.Vojtěch Kraus(30let) -profesor Litoměřice

 


Z celé posádky a cestujících přežil pouze prof.Vojtěch Kraus,který utrpěl pouze slabý otřes mozku,pohmoždění ramene a kotníku.Nemilá dohra této nehody probíhala též v rovině soudních pří týkajících se nároků na odškodnění.Vzhledem k tomu,že cestující nebyli povinně pojištěni,vznikly soudní pře kolem náhrad pozůstalým.Vedle oprávněných nároků,vznikly i extrémě přemrštěné nároky na odškodnění pozůstalých.

 

Letadlo na nemž byla vyčíslena škoda 2.124.294Kč , bylo 24.a 25. srpna demontováno a dopraveno do Prahy.Vyřazeno z rejstříku 27.9.1930 

Na celé nehodě jsou snad dvě pozitivní věci : a to že od této nehody začalo povinné připojišťování cestujících v letecké dopravě, a též přispěla k urychlenému vybavování letadel radiostanicemi.

 

pilot  Josef Sedlář

Zdroj:

            Kniha Ing.Keller Nehody dopravních letadel v československu I.díl

            SoA Jihlava JL č35/1930

            SoA Jihlava kronika obce Bedřichov

            Časopis Letectví a Kosmonautika č.21,22/89

            www.goldenyears.ukf.net

            www.planes.cz