1966.1.6. Polívkův mlýn u Telče

26.03.2012 08:30

 

Dne 1.6. 1966 v podvečerních hodinách došlo nedaleko Polívkova mlýnu blízko vesnice Volevčice nedaleko Telče k letecké havárii vojenského letounu.Tento rok uplyne již 45 roků, což zapříčinilo můj zájem se vážně s touto věcí zabývat. Tato událost samozřejmě rozvířila poklidnou hladinu obyvatel v okolí místa nehody.Údaje o této události byly v té době pro všechny občany tajné,nebo přísně tajné a nedoporučovalo se o nich ani moc mluvit.Přesto vše se našel v kronice města Telče o tom malý zápis.
            S odstupem doby samozřejmě můžeme hodně věcí zveřejnit,i když ještě jsou další,podrobnější zprávy které jsou dosud v archivech nedostupné. Také se mi určitě nepodařilo kontaktovat veškeré místní pamětníky této události—tímto se tedy na ně chci obrátit a byl bych rád pokud mají zájem, aby mne kontaktovali a mohl jsem do tohoto příběhu vnést více světla.

Jednalo se tedy o vojenský letoun Suchoj Su-7 BM.

Atomový bombardér Su-7BM

Suchoj Su-7 je jednomotorový celokovový středoplošník s šípovým křídlem, příďovým tříkolovým podvozkem,herhetizovanou

kabinou.Letoun byl vyzbrojen dvěma 30 mm kanony, na vnějších závěsnících mohl nést další výzbroj nebo přídavné nádrže.

Sloužil i jako nosič jaderných zbraní.

rozpětí                        9,31m

délka                          16,61m

výška                         4,49m

hmotnost(prázdná)     8450kg

hmotnost(vzletová)    13750kg

motor                   AL-7F1-100

tah motoru                  96kN

max.rychlost               2150km/h

dolet                            1650km

dostup                         17600m

prozatím jediná dostupná fotografie uvedeného stroje imatrikulace 5332


 Těmito letouny v roce 1964 začal být přezbrojován útvar  v Čáslavi, a v roce 1965 útvar v Náměšti nad Oslavou ,kde dopusud piloti létali na letounech Mig-15. Letadlo Su-7 byl na tehdejší dobu velmi výkonný stroj a s několika odlišnostmi od starších migů. Především v minimální rychlosti s kterou pilot jde na přistání,a komplikovanějšími úkony které pilot musel provést po startu. Nastal však asi vinou špatné logistiky problém.

Z počátku nebyla dodána výcviková dvoumístná verze letounu,ta přišla k útvarům až v roce 1967, a piloti tak pro přeškolování museli vzít za vděk staršími dvoumístnými stroji Mig-15UTI a poté teprve mohli uskutečnit samostatný vzlet v nové technice.Díky těmto skutečnostem nastala v Náměšti už v roce 1965 první nehoda s tímto typem letounu. Pilot se musel katapultovat,a letadlo dopadlo nedaleko Jaroměřic nad Rokytnou.

A nyní k výše popsané události; 1. června 1966,v pozdním odpoledních hodinách odstartoval pilot kpt. Václav Marek do západního výcvikového prostoru letiště k plnění klasického programu techniky pilotáže.V 19.08 zaznamenal ve výšce 1000 m náhlé otřesy celého letounu,pokles otáček na 80-85%výkonu motoru ,poté otáčky klesly na 0%, a pilot provedl následně katapultáž. Letoun dopadl asi 200 m od rybníka mezi okrajem lesa a silnicí.Na místě dopadu vznikl kráter 1,5 m hluboký,a části letounu byly rozmetány asi v okruhu 100 m.Trosky padajícího letounu také zapálily nedaleko stojící stoh slámy.Pilot  po úspěšné katapultáži bez následků, se snesl na padáku nedaleko Volevčic.Po dopadu  zjistil mírnou bolest v noze,na první ošetření byl převezen do nemocnice v Dačicích kde zjistily pouhý výron v kotníku.Při pozdější kontrole ve vojenské nemocni v Brně diagnostikovaná zlomenina kotníku. Letoun odepsán a zešrotován v roce 1966, Škoda 8.075.298,70 Kč. Jako příčina nehody,bylo stanoveno odlomení lopatky na 5 stupni kompresoru. 

místo dopadu dnes 

 pilot kpt. Václav Marek                     

 

GPS:

49°12'31.082"N, 15°26'0.805"E

zdroj:

Jan Dúbravčík          Su-7 v čs.letectvu,díl č.1a č.2

Jan Dúbravčík         Dvacítka,Historie 20.stíhacího,později bombardovacího leteckého pluku

rodinný archív        J.Marková

soukromý archív     Jiří Kabát

soukromý archív    Jiří Vlach

soukromý archív    Miroslav Brychta

soukromý archiv    Oldřich Zadražil

kronika města Telče