1943 29.9. Janštejn-Horní Dubenky
Tragická letecká nehoda německého letadla Ju-88 29.9.1943 Horní Dubenky - Janštejn
Tato tragická událost se stala 29.září 1943 v 16.40 za špatné viditelnosti způsobené velkou mlhou.Podle očitého svědka, bylo zprvu slyšet letadlo, jak krouží nad vesnicí a po nějaké chvilce, zazněla velká rána, kterou tento svědek původně přisuzoval pádu letadla na sklárnu v Janštějně. Letoun však spadl dále severněji na kraj lesa (Koppův les,nedaleko rybníka Dýmače),kde způsobil rozsáhlejší požár, v okruhu 100m vyhořel les,stromy v průměru asi 20cm byly přeraženy,a motory odhozeny od místa nárazu asi do vzdálenosti 30m.
Jednalo se o německý dvoumotorový letoun Junkers Ju-88 A4,výr.čísla 4321, identifikačního označení CH+YY. Tento letoun patřil do stavu pokračovací letecké školy FFSC9 Pretzsch/Elbe. (GPS 51°42'54.693"N, 12°48'8.085"E)
Posádku stroje tvořily 4 muži:
pilot - fldw.Kolhof Franz (zraněn na pravé straně obličeje a levém chodidle)
palubní radista - uffz.Kerk Fritz (vyskočil z letadla a zachránil se na padáku, utpěl zranění pravého oka,a silný nervový šok)
Tito dva letci byli převezeni sanitkou do nemocnice v Počátkách (okr.Pelhřimov) k podrobnějšímu vyšetření.
žák - uffz.Wehn Herrmann (podařilo se mu vyskočit z padajícího letadla,ale pravděpodobně v důsledku malé výšky se mu již neotevřel padák a polovinou těla se zabořil do měkké půdy na kraji rybníka-na místě mrtev).
palubní mechanik – uffz.Sawicki Thomas (jeho tělesné pozůstatky byly nalezeny v troskách ohořelého letadla).
Těla mrtvých německých letců byla přechodně umístněna v malé kapličce v Janštějně.Později,3.října 1943,byla převezena na nádraží v Jihlávce a osobním vlakem č.1708 v 13.33 odvezena do Říše.
malá kaple na rozcestí v Janštejně
Poslední místem odpočinku uffz. Thomase Sawického (nar.9.12.1918 Liepe) je válečný hřbitov ve Fritzlar ,hrob.č.7 (GPS: 51°8'13.091"N, 9°15'39.775"E).
Místem posledního odpočinku pilota-žáka uffz.Wehna Herrmanna je válečný hřbitov v Essenu.
Trosky letadla byly 10.10.1943 německou armádou zlikvidovány a odvezeny.
Podle svědectví pilota Feldw.Kollhofa byl za příčinu havárie stanoven požár pravého motoru a velmi špatná viditelnost(hustá mlha).
V roce 2005 byl v uvedené lokalitě proveden výzkum členy pražského leteckého archivu.Z havarovaného letadla se dochovala motorová přístrojová deska z duralového plechu rozměrů 180x160x3mm,(tato přístrojová deska byla umístněna na vnitřní straně každého motoru pod motorovou kapotou s oválným průhledným krytem v dohledu posádky z kabiny letadla).Dále číselník palubního přístroje(čtyřnásobný ukazatel tlaku paliva a oleje),výrobní štítek palubního přístroje(el.otáčkoměr motoru)a několik dalších artefaktů.
motorová přístrojová deska
další objevené části letounu:
současný stav místa nehody:
zdroj:
SoA J.Hradec - 1943/529-2744 karton 127
Soukromý archiv - Ing.M.Ritter CSc.
Soukromý archiv - Ing.Šimek Pavel
Soukromý archiv - Miroslav Brychta
Můj vřelý dík dále patří:
p. Ganzi Alexandrovi-Fritzlar(Německo)
p. Pavlu Krejčímu –pražský letecký archiv
p. Martinu Chadimovi -Chadimův mlýn
p.Lapešovi- starosta obce Horní Dubenky