1943 29.9. Janštejn-Horní Dubenky

19.08.2012 12:30

Tragická letecká nehoda německého letadla Ju-88 29.9.1943 Horní Dubenky - Janštejn

 

Tato tragická událost se stala 29.září 1943 v 16.40 za špatné viditelnosti způsobené velkou mlhou.Podle očitého svědka, bylo zprvu slyšet letadlo, jak krouží nad vesnicí a po nějaké chvilce, zazněla velká rána, kterou tento svědek původně přisuzoval pádu letadla na sklárnu v Janštějně. Letoun však spadl dále severněji na kraj lesa (Koppův les,nedaleko rybníka Dýmače),kde způsobil rozsáhlejší požár, v okruhu 100m vyhořel les,stromy v průměru asi 20cm byly přeraženy,a motory odhozeny od místa nárazu asi do vzdálenosti 30m.

Jednalo se o německý dvoumotorový letoun Junkers Ju-88 A4,výr.čísla 4321, identifikačního označení  CH+YY. Tento letoun patřil do stavu pokračovací letecké školy FFSC9 Pretzsch/Elbe. (GPS 51°42'54.693"N, 12°48'8.085"E)

 

Posádku stroje tvořily 4 muži:

pilot - fldw.Kolhof Franz (zraněn na pravé straně obličeje a levém chodidle)

palubní radista - uffz.Kerk Fritz  (vyskočil z letadla a zachránil se na padáku, utpěl zranění pravého oka,a silný nervový šok)

Tito dva letci byli převezeni sanitkou do nemocnice v Počátkách (okr.Pelhřimov) k podrobnějšímu vyšetření.

žák - uffz.Wehn Herrmann  (podařilo se mu vyskočit  z padajícího letadla,ale pravděpodobně v důsledku malé výšky se mu již neotevřel padák a polovinou těla se zabořil do měkké půdy na kraji rybníka-na místě mrtev). 

palubní mechanik – uffz.Sawicki Thomas (jeho tělesné pozůstatky byly nalezeny v troskách ohořelého letadla).

Těla mrtvých německých letců byla přechodně umístněna v malé kapličce v Janštějně.Později,3.října 1943,byla převezena na nádraží v Jihlávce a osobním vlakem č.1708 v 13.33 odvezena do Říše.

malá kaple na rozcestí v Janštejně

Poslední místem odpočinku uffz. Thomase Sawického (nar.9.12.1918 Liepe) je válečný hřbitov ve Fritzlar ,hrob.č.7  (GPS: 51°8'13.091"N, 9°15'39.775"E).

 Místem  posledního odpočinku pilota-žáka  uffz.Wehna Herrmanna  je válečný hřbitov v Essenu.

Trosky letadla byly 10.10.1943 německou armádou zlikvidovány a odvezeny.

Podle svědectví pilota Feldw.Kollhofa byl za příčinu havárie stanoven požár pravého motoru a velmi špatná viditelnost(hustá mlha).

 

           V roce 2005 byl v uvedené lokalitě proveden výzkum členy pražského leteckého archivu.Z havarovaného letadla se dochovala motorová přístrojová deska z duralového plechu rozměrů 180x160x3mm,(tato přístrojová deska byla umístněna na vnitřní straně každého motoru pod motorovou kapotou s oválným průhledným krytem v dohledu posádky z kabiny letadla).Dále číselník palubního přístroje(čtyřnásobný ukazatel tlaku paliva a oleje),výrobní štítek palubního přístroje(el.otáčkoměr motoru)a několik dalších artefaktů.

 

motorová přístrojová deska   

                              

další objevené části letounu:

                                                                                        současný stav místa nehody:

zdroj:

SoA J.Hradec -  1943/529-2744 karton 127

Soukromý archiv - Ing.M.Ritter CSc.

Soukromý archiv - Ing.Šimek Pavel

Soukromý archiv - Miroslav Brychta

 

 

Můj vřelý dík dále patří:

p. Ganzi Alexandrovi-Fritzlar(Německo)

p. Pavlu Krejčímu –pražský letecký archiv

p. Martinu Chadimovi -Chadimův mlýn

p.Lapešovi- starosta obce Horní Dubenky