1966.1.6. Polívkův mlýn u Telče
Dne 1.6. 1966 v podvečerních hodinách došlo nedaleko Polívkova mlýnu blízko vesnice Volevčice nedaleko Telče k letecké havárii vojenského letounu.Tento rok uplyne již 45 roků, což zapříčinilo můj zájem se vážně s touto věcí zabývat. Tato událost samozřejmě rozvířila poklidnou hladinu obyvatel v okolí místa nehody.Údaje o této události byly v té době pro všechny občany tajné,nebo přísně tajné a nedoporučovalo se o nich ani moc mluvit.Přesto vše se našel v kronice města Telče o tom malý zápis.
S odstupem doby samozřejmě můžeme hodně věcí zveřejnit,i když ještě jsou další,podrobnější zprávy které jsou dosud v archivech nedostupné. Také se mi určitě nepodařilo kontaktovat veškeré místní pamětníky této události—tímto se tedy na ně chci obrátit a byl bych rád pokud mají zájem, aby mne kontaktovali a mohl jsem do tohoto příběhu vnést více světla.
Jednalo se tedy o vojenský letoun Suchoj Su-7 BM.
Atomový bombardér Su-7BM
Suchoj Su-7 je jednomotorový celokovový středoplošník s šípovým křídlem, příďovým tříkolovým podvozkem,herhetizovanou
kabinou.Letoun byl vyzbrojen dvěma 30 mm kanony, na vnějších závěsnících mohl nést další výzbroj nebo přídavné nádrže.
Sloužil i jako nosič jaderných zbraní.
rozpětí 9,31m
délka 16,61m
výška 4,49m
hmotnost(prázdná) 8450kg
hmotnost(vzletová) 13750kg
motor AL-7F1-100
tah motoru 96kN
max.rychlost 2150km/h
dolet 1650km
dostup 17600m
prozatím jediná dostupná fotografie uvedeného stroje imatrikulace 5332
Těmito letouny v roce 1964 začal být přezbrojován útvar v Čáslavi, a v roce 1965 útvar v Náměšti nad Oslavou ,kde dopusud piloti létali na letounech Mig-15. Letadlo Su-7 byl na tehdejší dobu velmi výkonný stroj a s několika odlišnostmi od starších migů. Především v minimální rychlosti s kterou pilot jde na přistání,a komplikovanějšími úkony které pilot musel provést po startu. Nastal však asi vinou špatné logistiky problém.
Z počátku nebyla dodána výcviková dvoumístná verze letounu,ta přišla k útvarům až v roce 1967, a piloti tak pro přeškolování museli vzít za vděk staršími dvoumístnými stroji Mig-15UTI a poté teprve mohli uskutečnit samostatný vzlet v nové technice.Díky těmto skutečnostem nastala v Náměšti už v roce 1965 první nehoda s tímto typem letounu. Pilot se musel katapultovat,a letadlo dopadlo nedaleko Jaroměřic nad Rokytnou.
A nyní k výše popsané události; 1. června 1966,v pozdním odpoledních hodinách odstartoval pilot kpt. Václav Marek do západního výcvikového prostoru letiště k plnění klasického programu techniky pilotáže.V 19.08 zaznamenal ve výšce 1000 m náhlé otřesy celého letounu,pokles otáček na 80-85%výkonu motoru ,poté otáčky klesly na 0%, a pilot provedl následně katapultáž. Letoun dopadl asi 200 m od rybníka mezi okrajem lesa a silnicí.Na místě dopadu vznikl kráter 1,5 m hluboký,a části letounu byly rozmetány asi v okruhu 100 m.Trosky padajícího letounu také zapálily nedaleko stojící stoh slámy.Pilot po úspěšné katapultáži bez následků, se snesl na padáku nedaleko Volevčic.Po dopadu zjistil mírnou bolest v noze,na první ošetření byl převezen do nemocnice v Dačicích kde zjistily pouhý výron v kotníku.Při pozdější kontrole ve vojenské nemocni v Brně diagnostikovaná zlomenina kotníku. Letoun odepsán a zešrotován v roce 1966, Škoda 8.075.298,70 Kč. Jako příčina nehody,bylo stanoveno odlomení lopatky na 5 stupni kompresoru.
místo dopadu dnes
pilot kpt. Václav Marek
GPS:
49°12'31.082"N, 15°26'0.805"E
zdroj:
Jan Dúbravčík Su-7 v čs.letectvu,díl č.1a č.2
Jan Dúbravčík Dvacítka,Historie 20.stíhacího,později bombardovacího leteckého pluku
rodinný archív J.Marková
soukromý archív Jiří Kabát
soukromý archív Jiří Vlach
soukromý archív Miroslav Brychta
soukromý archiv Oldřich Zadražil
kronika města Telče