1931.19.2. Popelín
Letecká nehoda Popelín 19.2.1931
Dne 19.2.1931 přistálo na poli nedaleko Popelína,u železničního náspu,holandské letadlo Fokker F-VIIb,výr.číslo 5236, imatrikulace PF-AFO ,pojmenované ,, Ooievaar “(Čáp) nizozemských královských aerolinií- KLM .Letoun přepravoval pouze poštu na trase Holandsko-Indonésie(cílová stanice Bandung),s nejbližším mezipřistáním ve Vídni (3) .
Stroj vedený kpt. Frijnsem byl pro velkou mlhu nucen přistát na zasněženém poli,velká vrstva sněhu nebo rozbředlý sníh zavinil to,že se letadlo na dojezdu obrátilo.Hrozivě vypadající nehoda dopadla poměrně dobře,posádka skládající se z 3 členů: G.M.H. Frijns (kapitán), P. P. Both (2. pilot) a C.A. Bruynesteyn (palubní inženýr),vyvázla pouze s několika šrámy.
Pošta byla neprodleně za pomocí místních občanů a četníků dopravena na nádraží v Popelíně a vlakem putovala do Vídně(nejbližší možné letiště,které odbavovalo v zimě).Zde byla pošta naložena na další letadlo KLM imatrikulace: PH-AEZ "Zwaluw" (Vlaštovka),posádka kpt. Ivan Smirnof , Hulseboss a Westraet .Toto letadlo pokračovalo obvyklou trasou dále a přistálo v Bandungu, 7. března 1931.
Hůře dopadl stroj PF-AFO,který byl rozmontován ,a po částech pomocí saní a koní převážen z místa nouzového přistání blíže k civilizaci a pak v Praze v letecké továrně AVIA opraven.Po opravě, toto letadlo zalétáva opět kpt.Smirnof a vrací se sním zpět do Nizozemska dne 14. května 1931.Kde bylo opět začleněno do normálního provozu.
Stěhování letadla po zasněženém poli
někdy bylo stěhování opravdu velmi obtížné….
Další historie tohoto stroje je však tragická.Ještě v tomto roce je úplně zničeno 6.12.1931 v Bangkoku,Thajsko při další letecké havárii, kdy se uvedený letoun vracel z Indonésie do Holandska ,z celkem 7-člennné posádky (4posádka +3 pasažéři) zachránil pouze radista.
tragická nehoda tohoto stroje 6.12.1931 Bangkok-Thajsko
kpt. Frijns
zdroj:
www.goldenyears.ukf.net/reg_PH-.htm
www.aviacrash.nl/paginas/ooievaarpop.htm
www.aviacrash.nl/paginas/ooievaarbkk.htm
soukromý archiv p. Karel Garhofer
časopis Filatelie 16/1989
GPS:
49°13'6.130"N, 15°11'10.147"E