1924.6.6. Hladov
6.6.1924 Hladov
Letoun francouzko-rumunské společnosti CIDNA na pravidelné lince Paříž-Štrasburg-Praha-Vídeň-Bělehrad-Bukurešť,asi okolo 10hodiny,havaroval v této obci na vysočině.
Jednalo se o letadlo Potez IX,výrobní číslo No.157 ,imatrikulace F-ADBC.
Stroj byl již pozorován v malé výšce nad Jihlavou a Stonařovem.Při přeletu nad Hladovem,se letadlo otočilo o 180°, pilot se pravděpodobně snažil vrátit zpět do Prahy.V okamžiku obrátky vysadil stroji motor a letadlo se po křídle zřítilo asi z výšky 50m na žitné pole,nedaleko domu p.Josefa Tomka (čp.11).Lidé, kteří se seběhli,stačili vytáhnou z trosek bezvládná těla, přepravovanou poštu a oddělit zadní část trupu,než stroj zachvátily plameny přiživující se nespotřebovaným benzínem z rozbité nádrže. První pomoc poskytl dr.Pernt ze Želetavy,který se dostavil na místo nehody do několika minut,lesní Staněk mezitím podal zprávu do Jihlavy,odkud přijela sanita která odvezla fr.pilota který jedinný z posádky jevil známky života do jihlavské nemocnice.Cestující František Kaufmann,obchodník z K.Varů,narozen 19.listopadu 1885 v Počepicích-mrtev na místě, Otakar Ludvig,policejní rada ve Vídni,narozen v Krnově,bytem ve Vídni XXI Ant.Stärkerg 63-mrtev na místě,pilot Aimé Grasset,narozen 20.12.1888,bytem 22.Avenue Jean Fouries,Le Bourget-Paris-jak již bylo zmíněno,převezen do nemocnice,zde druhý den podlehl vážným zraněním aniž by procitl z bezvědomí.
Letoun byl poté hlídán četnickou hlídkou z nedaleké St.Říše.Příčina pádu zůstala nadále neurčena,můžeme pouze spekulovat o závadě na motoru,či jiné technickém problému stroje.
současný stav místa dopadu letadla
část vrtulového listu ,nese stopy požáru
gps: 49.2170381N, 15.6092178E
Zdroj:
Muzeum Vysočiny Jihlava,pobočka Telč
Kronika města Telče
SoA Jihlava-školní kronika obce Hladov
SoA Jihlava JL 23/1924
www.baaa-acro.com/Fiches%20d%27accidents/1924/F-ADBC.htm
https://www.goldenyears.ukf.net/
https://aircraft.at.ua/blog/potez_ix/2012-02-01-783